Coalitieakkoord 2018 - 2022

Parkeren

De groei van de stad zorgt ook voor een stevige parkeerdruk in woonwijken. Om de leefbaarheid te verbeteren, worden er de komende jaren dan ook maatregelen genomen. Bij nieuwbouwprojecten moet een parkeeroplossing worden aangeboden en daar worden geen parkeervergunningen op straatniveau uitgegeven. Voor deze projecten kan de parkeernorm vervangen worden door een gebiedsgerichte mobiliteitsnorm, waarbij de ontwikkelaar ruimte heeft deze met (deel)auto’s en -fietsen en OV-arrangementen in te vullen. In andere wijken steunen we initiatieven zoals de leefstraten en deelauto’s.

Het bestaande vergunningenbeleid wordt geëvalueerd op basis van effectiviteit en draagvlak. Ook wordt meegenomen hoe bewonersvergunningen in een groter gebied, tot maximaal een stadsdeel, gebruikt kunnen worden, wordt het bijkopen van bezoekersuren goedkoper en uitgebreid met 20%.

Bij de evaluatie van het vorig jaar ingevoerde vergunningparkeren in het Geuzen- en Statenkwartier en het havengebied in Scheveningen gaan we een draagvlakonderzoek houden naar de wenselijkheid hiervan. Ook de leefbaarheidseffecten worden hierbij meegenomen. Als blijkt dat het draagvlak ontbreekt, dan wordt de uitbreiding teruggedraaid en gezocht naar alternatieve maatregelen om de parkeerdruk te verlagen.

De uitbreiding van het vergunningparkeren op niet-marktdagen in delen van Transvaal en Schilderswijk wordt teruggedraaid. Op een later moment wordt er een nieuw draagvlakonderzoek gehouden naar de wenselijkheid hiervan.

Er komen twee pilots met bezoekersparkeren in de Keizerstraat en op de Denneweg. In de Keizerstraat wordt de maximale parkeerduur drie uur gedurende de hele dag. Op de Denneweg zal vanaf 18:00 uur een maximale parkeerduur van vier uur gelden voor bezoekers. Ook onderzoeken we hoe de parkeerlasten en de administratieve lasten voor ondernemers met een onderhoudsbedrijf omlaag kunnen worden gebracht.

In wijken waar de parkeerdruk na het invoeren van vergunningparkeren is toegenomen, kunnen maatregelen worden genomen zoals een stop op het uitgeven van tweede en verdere parkeervergunningen. Indien de parkeerdruk boven de 100 procent blijft, wordt onderzocht of een ondergrondse parkeergarage tegen een hoger parkeertarief wenselijk is. In het Geuzenkwartier komt een bewonersparkeergarage onder het St. Aldegondeplein. Hierdoor ontstaat ruimte voor groenvoorzieningen, ondergrondse afvalcontainers en andere, met de buurt in te vullen, voorzieningen.

De pilot Groen-Gele Zones wordt voortgezet en bij positieve beoordeling uitgebreid naar andere niet kernwinkelgebieden zoals de Hoefkade. Parkeerregelingen voor mantelzorgers en vrijwilligers bij sportverenigingen worden, als dat nodig is, geoptimaliseerd.