Coalitieakkoord 2018 - 2022

Bereikbaarheid Den Haag

Ons centrum wordt aantrekkelijker als er minder auto’s doorheen rijden en als er minder auto’s op straat geparkeerd staan. Bezoekers die met de auto komen, worden daarom naar parkeergarages geleid. Doorgaand verkeer, zoals door de Prinsestraat, wordt omgeleid door het VerkeersCirculatie- Plan te optimaliseren door het Telderstracé als ontsluitingsweg te gebruiken. De Mauritskade kan hierdoor als eenrichtingsweg worden ingericht en geeft daarmee meer ruimte aan wandelaars en fietsers en ontlast zo ook de Archipelbuurt.

In samenhang met de schaalsprong OV wordt een studie gedaan hoe de verdieping van het Telderstracé en het kruispunt met de Scheveningseweg kan worden vormgegeven. We onderzoeken een tweede of uitgebreide Malieveldgarage met een inrit vanaf de Utrechtsebaan.

Om ook de groei van het fietsgebruik in het centrum in goede banen te leiden volgt een studie naar de optimale verhouding tussen wandelaar en fietser in dit gebied. Een onderzoek naar de herinrichting van de Gedempte Gracht moet duidelijk maken of de fiets tijdens drukke winkelmomenten daar, in plaats van de Grote Marktstraat, vrij baan kan worden geboden.

Buiten de woonwijken moet verkeer goed kunnen doorstromen. Daarom werken we aan ongelijkvloerse kruisingen op de Lozerlaan en de Erasmusweg, en de verbetering van het Hildebrandplein. Ook verlenen we desgewenst ondersteuning aan Rijswijk en Wassenaar om ook de doorstroming van de Beatrixlaan en de N44 en de bereikbaarheid van die plaatsen en Den Haag te verbeteren.

Met innovaties vanuit het Smart City-programma wordt verkeer snel naar beschikbare parkeerruimte geleid om onnodig zoekverkeer te voorkomen. Park & Ride en Park & Bike voorzieningen spelen hierbij een belangrijke rol en worden dan ook geoptimaliseerd. Bij evenementen en stranddagen wordt er extra aandacht besteed aan de afhandeling van verkeersstromen. Zeker bij evenementen in en rondom de Sportcampus Zuiderpark wordt volop ingezet om de daarmee samenhangende parkeerdruk in omliggende wijken tegen te gaan. Hierbij kan gedacht worden aan shuttle services van Park & Rides en parkeergarages in de omgeving.

In onze stad is geen ruimte voor een helikopterhaven, dat betekent dan ook dat we onze steun voor de helihaven in Ypenburg intrekken.