Coalitieakkoord 2018 - 2022

Snel openbaar vervoer

Den Haag is met de hoge bevolkingsdichtheid uitermate geschikte voor een fijnmazig, snel en toegankelijk openbaarvervoernetwerk. Door het grote aantal reizigers kunnen we zorgen voor een ruime dienstregeling met hoge frequentie, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Om meer mensen te verleiden gebruik te maken van het openbaar vervoer en om de huidige overbelasting van het tram- en randstadrailnetwerk te verbeteren, investeren wij de komende jaren fors in de Schaalsprong OV. Dit betekent dat de mogelijkheid van een metrolijn vanaf Leidschenveen via het ADO stadion, De Binckhorst, Station CS naar Scheveningen met een aftakking naar de Internationale Zone wordt verkend. Ook onderzoeken we de mogelijkheid van een metrolijn vanaf de tramtunnel richting Leyenburg. Om de passagiersgroei nu al op te kunnen vangen, investeren we in ruime tramstellen en in optimalisering van de ruimte op het tramspoor. Ook onderzoeken we manieren om de reistijd op tramtrajecten te versnellen.

Den Haag groeit buiten zijn oorspronkelijke bebouwingsgrenzen. Het blijft daarom belangrijk dat nieuwe wijken zoals Vroondaal en het Norfolkterrein een goede OV-verbinding krijgen. Voor de ontsluiting van het Norfolkterrein kiezen we niet voor een tram over de Westduinweg, maar kijken we naar alternatieve tracés. Als kortetermijnoplossing gaat de al in het vervoersplan 2019 opgenomen E-bus rijden tussen Madurodam en het Norfolkterrein. We willen het reizigerscomfort vergroten door meer service op de haltes en goede overstapmogelijkheden van regionaal vervoer op stadsvervoer.

Als internationale Stad van Vrede en Recht zetten wij ons in voor goede internationale verbindingen, zoals een directe verbinding met Düsseldorf en goede aansluiting op de internationale treinen naar Brussel.