Coalitieakkoord 2018 - 2022

Dienstverlening en digitalisering

Als het gaat om de dienstverlening is het belangrijk dat inwoners en ondernemers de mogelijkheid houden om te kiezen voor persoonlijk contact. Bewoners worden niet alleen via de bewonersorganisaties geraadpleegd, maar ook inidividueel, bijvoorbeeld door middel van mailings.

De Strategienota Dienstverlening vormt de basis voor de verdere verbeteringen van de gemeentelijke dienstverlening. We kiezen voor een wendbare ambtelijke organisatie die opgavegericht werkt.

Digitalisering heeft een steeds grotere impact op de maatschappij en daarmee op iedereen die woont en werkt in Den Haag. Naast de fysieke stad, begint er een digitale stad te ontstaan met nieuwe kansen, vraagstukken en bedreigingen. Digitale mogelijkheden worden beter benut.Onze inzet op verdere digitalisering van de dienstverlening moet er voor zorgen dat diensten en producten sneller, eenvoudiger en toegankelijker worden geleverd aan burgers, bedrijven en organisaties in de stad. Gemeentelijke diensten en producten zullen daardoor steeds meer tijd en plaats onafhankelijk (digitaal) geleverd worden. Inwoners en bedrijven moeten daarbij optimale toegang hebben tot informatie. Dat is van belang voor de democratische controle, de keuzevrijheid, zeggenschap en betrokkenheid. De gemeente gaat voort met het verder en klantvriendelijk en zoveel mogelijk op basis van open data ontsluiten van openbare informatie.

Privacy speelt bij deze ontwikkelingen een cruciale rol. Zorgvuldige omgang van de gemeente met de data over iedereen die woont en werkt in Den Haag is uitgangspunt. Dat vergt dat onze systemen goed beveiligd zijn en minimaal voldoen aan de geldende normen. Dataveiligheid is ook van belang voor onze partners in de stad. We stimuleren de kennisvergroting in het MKB om weerstand te bieden aan de gevaren van cybercrime.