Coalitieakkoord 2018 - 2022

Het central innovation district

Dit is het gebied tussen en rondom de stations HS, CS en Laan van NOI. Dit gebied ontwikkelt zich tot een internationaal competitief economisch district. Een groot deel van de stedelijke groei krijgt hier gestalte. Wij zien dit als (een) economisch hart van de stad waar iedereen aan mee kan doen en waar heel Den Haag van profiteert. Een duurzaam, leefbaar en inclusief hart met een uitstekende bereikbaarheid en internationale aantrekkingskracht. Zo ontstaat een integrale investeringsagenda gericht op economische, fysiek-ruimtelijke en sociale ontwikkeling van dit gebied.

In het Central Innovation District investeren we in de volgende gebiedsontwikkelingen:

• Campusboulevard Schedeldoekshaven & Prins Bernardviaduct
We ontwikkelen de Schedeldoekshaven en het Prins Bernhardviaduct tot een stedelijke boulevard. Deze boulevard vormt de verbinding tussen de Grotiusplaats, Den Haag Centraal en het Spuikwartier. We bieden er ruimte voor woningbouw, de uitbreiding van de Universiteit Leiden en de herhuisvesting van de Koninklijke Bibliotheek aan de campusboulevard.

• Knooppunt Laan van Nieuw Oost Indië
Station Laan van NOI moet zich ontwikkelen tot een volwaardige stadsentree voor zowel Den Haag als Voorburg, inclusief een hoogwaardig Stationsplein en een nieuwe spooronderdoorgang naar de Van Alphenstraat; Samen met de gemeente Leidschendam-Voorburg, NS en ProRail verbeteren we het fietsparkeren, versterken en en verbeteren we de verlichting van de fiets- en looproutes in het gebied en de ecologische verbindingszone. We maken een nieuw planologisch kader, ook voor het voormalig Ministerie van SZW. Ook in dit gebied is ruimte voor meer woningbouw.

• Overkluizing Utrechtsebaan (A12)/ CS Oost
De Utrechtsebaan vormt letterlijk een barrière tussen de binnenstad en het Bezuidenhout/ het Beatrixkwartier. Met het overkluizen van de Utrechtsebaan wordt deze barrière geslecht en ontstaat ruimte voor zowel de bouw van woningen als de mogelijkheid om de openbare ruimte tussen de Malietoren en de Grotiusplaats aantrekkelijker en groener te maken. Met het Rijk werken we de plannen voor het gebied CS-Oost uit tot concrete initiatieven voor rijkshuisvesting en/of woningbouw. We blijven met het Rijk en ProRail in gesprek over de kansen om de renovatie van het spooremplacement te combineren met de gebiedsontwikkeling.

• Binckhorst
Deze collegeperiode nemen we de Rotterdamsebaan in gebruik. De ontwikkelingen in de Binckhorst zijn goed op stoom en er wordt in de verschillende delen hard gebouwd. Het omgevingsplan is daarbij het vertrekpunt. Door te blijven investeren ontstaat hier de komende jaren een levendige stadswijk vlak naast het centrum. Met een mooie mix van een kwalitatieve buitenruimte, woningen, vernieuwende bedrijvigheid en startups, behouden we het unieke karakter van de Binckhorst: een Haagse wijk met een ruig randje.

• Laakhaven
Tussen station Hollands Spoor en Binckhorst-Noord ontwikkelen we een gebied waar het Schipperskwartier onderdeel van uitmaakt. Door slim gebruik te maken van de groei van de stad kunnen we meer nieuwe woningen bouwen, investeren we in de kwaliteit van sociale huurwoningen en kunnen we meer diversiteit in het woningaanbod toevoegen. Ook creëren we een stadspark en maken we ruimte voor horeca en waterrecreatie. Rondom de Megastores creëren we een aantrekkelijker verblijfsgebied. We verbinden de fietsroutes tussen Den Haag, Leiden en Delft met de aanleg van de nieuwe snelfietsroutes, de Velostrada.