Veiligheid
In Den Haag, Stad van Vrede en Recht, is geen plaats voor discriminatie of haatzaaien. De Haagse anti-radicaliseringsaanpak zetten we voort. Samen met de Veiligheidsdiensten letten we erop dat terugkerende jihadisten na het uitzitten van hun straf resocialiseren en niet opnieuw radicaliseren. Sociale spanningen in de stad willen we terugdringen en tegengaan. Deze aanpak kan alleen succesvol zijn als deze integraal is. Dat betekent dat binnen de gemeente integratie, emancipatie, participatie, jeugd, onderwijs en veiligheid hun krachten bundelen en we nauw samenwerken met andere instanties en organisaties.
Preventie speelt daarin een belangrijke rol. Dat geldt voor het tegengaan van radicalisering en ook voor het tegengaan van polarisatie. In concrete gevallen en daar waar het nodig is, en in het kader van de bescherming van de nationale veiligheid, treedt de burgemeester in contact met de minister van Justitie en Veiligheid over het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen (bijvoorbeeld een gebiedsverbod). Maatschappij-ontwrichtende boodschappen accepteren we niet. Aan organisaties die dergelijke uitingen doen geven we geen subsidie, noch hebben we andere financiële banden met hen. Daarop passen wij de subsidiecriteria aan. Samen met het Rijk en social media platforms zetten we ons in om haatzaaiende content te verwijderen. We vinden het voor de stad van belang om in gesprek te blijven. In contact blijven is nodig om te voorkomen dat dergelijke instellingen in een isolement komen en signalen ons niet meer bereiken. Hierdoor kunnen wij invloed blijven uitoefenen op de (vertegenwoordigers en aanhangers van de) instellingen.
De afgelopen periode richtte de inzet vanuit veiligheid zich op drie elementen: high impact crimes (woninginbraak, straatroof, overval), probleemgerichte inzet in wijken/buurten en ondermijning. Deze aanpak is succesvol gebleken: de geregistreerde criminaliteit is de afgelopen jaren fors gedaald en de Hagenaars voelden zich veiliger. En daarom zetten we deze lijn met kracht voort. Bij de aanpak van high impact crimes maken we onder meer gebruik van de BuurtWhatsAppgroepen. Ook de hardnekkige handhavingsknelpunten pakken we aan.
Binnen onze eigen gemeentelijke organisatie is dataveiligheid een belangrijk speerpunt. Dat vragen wij ook van onze partners. We stimuleren de kennisvergroting in het MKB om weerstand te bieden aan de gevaren van cybercrime.
Voor een aantal kwetsbare gebieden zullen we zo nodig de wet Bibob, de wet Ruimtelijke ordening en de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek inzetten om de leefbaarheid te vergroten. Voor de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek geldt dat deze kan worden ingezet op een specifiek aangewezen locatie (waarbij we deze wet alleen richten op meerderjarigen en artikel 8 van deze wet niet inzetten). Ter ondersteuning van de aanpak van ondermijning en ter bevordering van de leefbaarheid kan een gebieds- of branchegebonden vergunningplicht worden ingevoerd. Wij willen shishalounges vergunningplichtig maken. Hierop kan vervolgens de Wet Bibob worden toegepast. We zullen in een later stadium bezien of uitbreiding van deze aanpak meerwaarde heeft.
Iedereen moet zich vrij kunnen voelen in de openbare ruimte. We respecteren elkaar op straat. Straatintimidatie tolereren we niet. Het strafbaar stellen van vormen van intimidatie in de Algemeen Plaatselijke Verordening maakt daarvan zo mogelijk deel uit.
Mensen met verward gedrag, die zichzelf of anderen in gevaar brengen, of die een bedreiging vormen voor de openbare orde en veiligheid, moeten de juiste zorg en ondersteuning krijgen, al dan niet onder dwang (‘bemoeizorg’).
Huiselijk geweld en kindermishandeling is helaas een thema dat groeiende aandacht van de overheid nodig heeft. Ook hiervoor geldt dat een goede samenwerking tussen verschillende organisaties en instanties en gemeente cruciaal is. De druk op wijkteams en zorg-, jeugd- en crisisinstellingen als gevolg van deze extra aandacht zal toenemen. Daar hebben we oog voor. Ook het opleggen van een huisverbod is een belangrijk instrument dat bij de aanpak van huiselijk geweld ingezet kan worden.
Degenen die veelal jonge mannen en vrouwen dwingen tot prostitutie, zoals loverboys, zijn mensenhandelaren. Dergelijke vormen van uitbuiting willen wij via de veiligheidsketen opsporen en vervolgen. Slachtoffers van mensenhandel beschermen wij en wij zorgen voor opvang en instroom in de reguliere maatschappij. We zetten in op een preventieve aanpak waarbij door voorlichting aan en het vergroten van de weerbaarheid van kinderen en tieners de kans aanzienlijk kleiner wordt dat mensen in de val lopen van mensenhandelaren.
Het leefbaar houden van de stad is voor ons een prioriteit. Tegelijkertijd zien we dat de Nationale Politie zich steeds meer richt op (zware) criminaliteit. Daarom breiden we het aantal handhavers uit en zouden we graag zien dat de bevoegdheden van handhavers worden uitgebreid op het gebied van leefbaarheidstoezicht. Denk bijvoorbeeld aan het handhaven van (kleine) verkeersovertredingen als snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom, door rood licht of zonder licht rijden of hinderlijk en agressief gedrag in het verkeer. Ook moeten handhavers flexibeler op meerdere domeinen ingezet kunnen worden. De insteek daarbij is: dat wat de gemeente zelf kan doen, doen we zelf. Daarnaast is een aanpassing van de huidige wet- en regelgeving nodig. Daarom starten we een lobby richting het Rijk om die aanpassing tot stand te brengen.
Wij vinden bewonersinitiatieven voor veiligheid belangrijk. Bewonersinitiatieven die bijdragen aan de veiligheid en leefbaarheid van buurten in Den Haag, denk aan straat- of buurtinterventieteams, nacht- en straatvertegenwoordigers, BuurtWhatsAppgroepen, blijven wij vanuit de stadsdelen ondersteunen. De controleurs op de tram worden voorgezet. Samen met de politie, OV-bedrijven en handhavers onderzoeken we de mogelijkheid om een OV-verbod in te voeren voor notoire zwartrijders en overlastgevers.
Onze basishouding ten opzichte van de landelijke pilot gereguleerde wietteelt is positief. Deelname aan een pilot zal altijd in overleg met coffeeshophouder plaatsvinden.
Een mooie en veilige jaarwisseling vinden we erg belangrijk. Het aantal vuurwerkshows wordt uitgebreid, maar er komt geen Haags vuurwerkverbod. In wijken en buurten waar breed draagvlak is, steunen we het inrichten van vrijwillige vuurwerkvrije zones. De vreugdevuren opDuindorp en Scheveningen blijven we ondersteunen.
De meldings- en aangiftebereidheid van burgers willen we vergroten. Daarom gaan we onder andere in overleg met de politie om het doen van aangifte te vereenvoudigen. Dat zou kunnen door het aanbieden van diverse aangiftekanalen en het zorgen voor een goed aangiftevolgsysteem. Discriminatie en geweld op grond van seksuele en genderdiversiteit blijft in veel gevallen onbestraft. Dit komt onder andere door de lastige bewijsbaarheid en slachtoffers die geen aangifte doen. Daarom is het belangrijk dat de gemeente samen met de politie, het Openbaar Ministerie en met hulp van de verschillende LHBTQIA- organisaties de bereidheid om aangifte te doen of een melding te maken vergroot door een goed, bekend en toegankelijk registratiesysteem.
We ondersteunen de lopende pilot via de zogenaamde MEOS-app. Met die app worden onnodige staandehoudingen door politiefunctionarissen gemeld om escalatie, onveiligheid en etnisch profileren zo veel mogelijk tegen te gaan. Na een succesvolle afronding van de pilot wordt deze werkwijze breed toegepast.
In navolging van de pilot bij de politie met bodycams, starten we een pilot om ook de gemeentelijke handhavers uit te rusten met een bodycam. We staan voor de bescherming van onze mensen en hulpverleners: van politie, hulpverleners en ambtenaren blijf je af. We zetten ons hiervoor maximaal in.
Den Haag, Internationale Stad van Vrede en Recht en van veiligheid, heeft ten aanzien van deze thema’s een bijzondere positie. Het Haagse kenniscluster, waarin ervaringsdeskundigen en experts op de terreinen vrede, recht en veiligheid vanuit de overheid, de wetenschap en het bedrijfsleven samenkomen, biedt kansen om vormen van ontwrichting zo effectief mogelijk tegen te gaan. Ook kunnen door dit cluster nieuwe preventieve oplossingen worden ontwikkeld. Waar nodig faciliteren wij dit.